CRM’s en CMS’en zijn beide essentiële zakelijke hulpmiddelen. CRM-software biedt waardevolle inzichten in hoe uw klanten omgaan met uw bedrijf. Terwijl CMS-software u helpt bij het maken en beheren van uw website en andere digitale middelen.
Bij het kiezen van een CMS of CRM is het handig om te weten wat de verschillen zijn en hoe ze elkaar kunnen aanvullen om uw e-commercebedrijf te laten groeien. In dit bericht leggen we de belangrijkste verschillen en voordelen van CRM- versus CMS-software uit om u te helpen beslissen welke voor u geschikt is of dat u beide nodig heeft.
Wat is CRM-software?
CRM-software (Customer Relationship Management) is een enkele bron van waarheid die u helpt uw klantrelaties tijdens de verkoopcyclus te volgen en te beheren. Voorbeelden zijn Salesforce, Zendesk, Pipedrive en SAP. Sommige VoIP-serviceproviders zoals 8×8 bieden ook geïntegreerde CRM’s aan.
Een CRM slaat waardevolle klantinformatie op, zoals hun naam, contactgegevens, eerdere interacties en meer. Het bundelt informatie van uw verschillende zakelijke kanalen, organiseert het en biedt gedetailleerde analyses en prognoses om u te helpen klanten een naadloze ervaring te bieden.
Waarom heb je CRM-software nodig?
CRM-software maakt gebruik van marketingautomatisering om uw verkoopprocessen te stroomlijnen en de productiviteit te verbeteren. Uw werknemers kunnen zich concentreren op het koesteren van leads, het creëren van inhoud en andere essentiële taken om inkomsten voor uw bedrijf te genereren.
Door interacties tussen kanalen te volgen, geven CRM’s verkoopvertegenwoordigers ook een duidelijk beeld van waar elke klant zich in uw verkooppijplijn bevindt. Op die manier weten uw vertegenwoordigers wanneer en hoe ze contact moeten opnemen met elke prospect.
Wat is CMS-software?
CMS-software (Content Management System) helpt u bij het maken en beheren van uw website-inhoud en andere digitale activa. Voorbeelden zijn WordPress, Joomla, Shopify, Squarespace en Wix.
Een CMS biedt back-end en front-end functionaliteit om uw online content te beheren en te publiceren. Het is dus vaak het eerste type software waarin een bedrijf investeert.
Waarom heb je CMS-software nodig?
CMS-software wordt geleverd met aanpasbare thema’s en sjablonen, wat betekent dat u inhoud met één klik kunt bijwerken. En aangezien de sjablonen responsive zijn, ziet uw website er op elk apparaat geweldig uit.
Met een CMS kunt u plannen wanneer en waar u elk stuk inhoud wilt publiceren. Bovendien kunt u uw CMS integreren met populaire zakelijke tools zoals AWS en HubSpot, of plug-ins gebruiken voor tal van extra functies. U kunt het ook koppelen met uw UCaaS (UCaaS betekenisUnified Communications als een dienst).
Een CMS wordt ook geleverd met ingebouwde analyses om de prestaties van uw website bij te houden, van verkeersbronnen en bouncepercentages tot hoeveel mensen uw website bekijken. video klantenondersteuning bladzijde.
CRM versus CMS: hoe verschilt de software?
Het belangrijkste verschil tussen CRM- en CMS-software is dat een CRM de klantinteracties beheert, terwijl een CMS uw website en andere inhoud beheert. Maar er komt meer bij kijken, te beginnen met de prijs van de software.
Prijs
CRM-platforms rekenen meestal per gebruiker per maand met maandelijkse of jaarlijkse facturering. Sommige CRM-producten worden geleverd met een beperkte gratis proefperiode, zoals Salesforce. Anderen, zoals HubSpot, bieden een gratis CRM, zij het met beperkte functies.
De prijs van CMS-platforms varieert enorm, afhankelijk van het functionaliteitsniveau dat u nodig heeft. CMS-prijzen variëren van gratis, open-source software tot enterprise-grade software die honderden of zelfs duizenden dollars per maand kost. Zorg er dus voor dat u alleen betaalt voor de functies die u nodig heeft.
Zakelijk gebruik
CRM-software is in de eerste plaats een verkooptool, dus ideaal voor bedrijven die de klantervaring tijdens de hele verkoopcyclus willen verbeteren.
Een CMS geeft je de tools die je nodig hebt om je bedrijf op de markt te brengen, van het bouwen van websites en bloggen tot e-mailmarketing en video’s. Het is dus een onmisbare tool voor elk bedrijf dat op zoek is naar een effectieve e-commerce contentstrategie om klanten aan te trekken en te behouden.
Functies
CRM’s en CMS’en hebben ook heel verschillende functies, hoewel ze beide tools voor automatisering en analyse bieden.
CRM
Een CRM wordt geleverd met een reeks functies om uw klantinteracties bij te houden en te beheren. De meest voorkomende mogelijkheden zijn:
- Contactbeheer: Organiseer en bewaar klantgegevens van al uw zakelijke kanalen.
- Interactie volgen: Leg klantinteracties vast, zoals aankoopgeschiedenis en telefoontjes.
- Hoofd management: Scoor, kwalificeer en volg leads op. Je kunt gebruiken software voor leadbeheer om je hierbij te helpen.
- E-mail beheer: Integreer uw e-mailmarketingsoftware en voer e-mailcampagnes uit vanuit uw CRM.
- Document beheer: Bewaar uw belangrijke documenten, zoals marketingmateriaal en kant-en-klare sjablonen.
- Workflow-automatisering: Automatiseer routinetaken zoals druppelcampagnes, scoren van leads en het vastleggen van oproepen.
- Rapportage en analyse: Houd campagneprestaties bij, voorspel verkoop en meer om uw bedrijfsprocessen te verbeteren.
CMS
Een CMS biedt verschillende functies om uw inhoud te maken, bij te werken en te beheren, waaronder:
- Hulpmiddelen voor publiceren: publiceer inhoud op uw website, blog, socialemediapagina’s of andere kanalen.
- Sjablonen en thema’s: Kies een vooraf gemaakte sjabloon of thema of pas uw eigen sjabloon aan.
- SEO-tools: Maak sitemaps, optimaliseer metadata en meer om organisch zoekverkeer te genereren.
- Inhoud bibliotheek: Sla uw inhoud op vóór publicatie, zoals video’s, afbeeldingen en illustraties.
- web hosting: sla uw sitegegevens op in uw CMS of integreer met een webhostingplatform.
- Site-editor: Bewerk de lay-out en inhoud van uw site met codering of bewerking via slepen en neerzetten.
- Analyse: Volg KPI’s zoals websiteverkeer, bouncepercentage, paginaweergaven, enzovoort.
CRM versus CMS: wat is beter voor uw bedrijf?
Als u een klein e-commercebedrijf bent dat wil groeien of als u voornamelijk vertrouwt op inkomende marketing, is het logisch om eerst in CMS-software te investeren. Of, als u voornamelijk afhankelijk bent van uitgaande verkoop, wilt u waarschijnlijk beginnen met een CRM.
Naarmate uw bedrijf groeit, moet u in beide soorten software investeren en deze integreren. Stel dat u telefoonsystemen met meerdere lijnen verkoopt. Met uw CMS kunt u marketingmateriaal en andere inhoud maken om klanten te verleiden om ze te kopen.
Uw CRM slaat vervolgens de details van elke verkoop op. Bovendien kunt u de gegevens analyseren om uw toekomstige marketingcampagnes te informeren en de koopervaring te verbeteren.
CRM en CMS: Samen Beter
In plaats van het te zien als CRM versus CMS, kunnen de twee software elkaar aanvullen. CRM- en CMS-software zijn heel verschillend, maar ze geven je allebei de tools die je nodig hebt om je merk te laten groeien.
Een CRM helpt u uw verkoopproces te stroomlijnen, klantgegevens te organiseren en inzichten te genereren om de klantervaring te verbeteren. Met een CMS kunt u ondertussen uw website en andere digitale activa maken, bewerken en beheren om verkoop te genereren.
Door een CRM met een CMS te integreren, kunt u uw verkooptrechter optimaliseren en het vertrouwen van uw klanten winnen. En dat is goed voor uw resultaat.